< VISSZA

4. Uránia Filmnapok: A Jó, a Rossz és a Csúf

Buono, il brutto, il cattivo
olasz-spanyol-nyugat német western, rendezői változat, 155 perc, 1966
angol nyelven, magyar felirattal

Időpontok:

Rendező: Sergio Leone

Író: Sergio Leone, Luciano Vincenzoni
Forgatókönyvíró: Agenore Incrocci Furio Scarpelli
Zeneszerző: Ennio Morricone
Operatőr: Tonino Delli Colli
Vágó: Nino Baragli, Eugenio Alabiso

Szereplők: Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef

Minden idők egyik legkedveltebb (italo)westernjét nem csupán eposzi mérete és lehengerlő meseszövése – az úti- és a bandita-western elemeinek ötvözése az amerikai polgárháborús háttérrel – teszi nevezetessé: elévülhetetlen érdemei közé tartozik a rendező, Sergio Leone jellegzetes stíluseszközeinek csúcsra futtatása is. A Dollár-trilógia befejező darabját jelentő A Jó, a Rossz és a Csúf képépítkezésében és feszültségteremtésében meghatározó szerepet tölt be a montázs, amely a premier plánok és a totálképek kontrasztját variálja a nyitó képsoroktól kezdve a szenzációs fináléig:  a címszereplők, azaz Clint Eastwood, Lee Van Cleef és Eli Wallach „mexikói felállásáig”. A rítusként előadott (ötperces!) pisztolypárbajban az arcokra, a kezekre – sőt, a szempárokra – fókuszáló közelképekben sűrűsödik a végzetes pillanatig tartó fizikai és lelki rákészülés, míg a totálok grandiózus tájképei miniatürizálják a szereplőket. Hasonlóan feledhetetlen a „Csúf” végtelennek tetsző körkörös futását mutató, avagy az „arany extázisát” érzékeltető montázs, amely a rohanást az elmosódó terek látványával váltakoztatja. E beszéd nélküli képsorok Ennio Morricone nagyszabású kísérőzenéjével – vagyis a „függőleges montázsként” is jegyzett hangsávval – válnak teljessé, a ritmikus montázs katartikus példáit eredményezve.

A cselekményről:
A polgárháború idején sajátos módját választja a pénzkeresetnek a mexikói Tuco és társa, Joe, akit Szőkének neveznek. A Tuco fejére kitűzött vérdíjak begyűjtéséből élnek. Szőke leszállítja a banditát a seriffnek, majd megmenti az akasztófától. Azután jöhet a következő város. Az üzlet virágzik, ám a két fickó összemarakodik az osztozkodásnál. A sivatagban egy kirabolt pénzszállító kocsira bukkannak, ám amikor Tuco le akar számolni társával, kiderül, hogy a haldokló tiszt elmondta Szőkének, hol rejtették el az aranyat. Tuco így kénytelen megint társulni Szőkével, ám az arany utáni hajszába a brutális Angyalszem is bekapcsolódik.

Tovább a 4. Uránia Filmnapok részletes programjához

Forgalmazó: Pannonia Entertainment

Angol nyelvű előzetes:

Hírlevél feliratkozás

Az Uránia heti moziműsora

NT Live 2019-2020

Metropolitan Opera 2019-2020

Exhibition On Screen 2019-2020 

Bolsoj Balett 2019-2020

Ruben Brandt - A gyűjtő, iskolai vetítések

Uránia Aranykönyv

Hívjon minket +36 1 486-3400 Főoldal Az oldal tetejére

Pénztárnyitás és Emeleti kávézó: Az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.

© Uránia Nemzeti Filmszínház

1088 Budapest, Rákóczi út 21.

megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
adatvédelmi nyilatkozat