< VISSZA

4. Uránia Filmnapok: Saul fia


magyar dráma, 107 perc, 2015
magyar nyelven

Időpontok:

Rendező: Nemes Jeles László

Operatőr: Erdély Mátyás
Sound design
: Zányi Tamás
Szereplők: Röhrig Géza, Molnár Levente, Urs Rechn, Zsótér Sándor, Todd Charmont, Uwe Lauer
Vágó: Matthieu Taponier
Producerek: Sipos Gábor, Rajna Gábor

"A filmekben úgy általában mindegyik jelenet bővelkedik olyan hangokban, amiket egyébként külön-külön nem nagyon hallunk, főképp mert a képi világ és a történet vezeti a nézőt, az akusztikai réteg pedig tudat alatt, másodlagosan hat. Ám ha odafigyelünk, akkor észrevehetjük, hogy a filmek minden jelenete bővelkedik összetett hangi atmoszférákban. Ha egy ajtónyikorgást kell összehozni, vagy bármi olyan hangot, ami egyébként már létezett, azt én mindig megtoldom még két-három plusz hanggal, vagy effektezem, esetleg megváltoztatom a hangmagasságát és így jön létre a megfelelő hatású végeredmény. Ilyen szempontból minden film tele van nagy mennyiségben létrehozott hangokkal és ezek nagyon komplexek. A Saul fiában a krematóriumhang alapatmoszférája talán a legösszetettebb hang, az a morgás egy tízsávos montázs és keverés eredménye. Egy állandó, dinamikusan változó, egymásba fonódó valami, aminek az egyik alapösszetevője egy bányaatmoszféra volt. Nem elég egyetlen hangot odatenni, hanem mindig komplexitásra kell törekedni. Persze néha nagyon egyszerű, néha meg nagyon bonyolult hangmontázsokból jön létre a megfelelő megoldás, amit aztán később egyetlen hangnak hallunk." (idézet a film hangmérnőkével, Zányi Tamással készült interjúból)

A filmről:
A náci koncentrációs táborokban a foglyokból álló Sonderkommando terelte be a megsemmisítésre ítélteket a gázkamrákba, vitte át a holttesteket a krematóriumokba, takarította ki a termeket az újabb transzport érkezése előtt és szállította ki a hamvakat a táborból. A megterhelő fizikai munka miatt a sonderesek a tábor többi foglyánál jobb bánásmódban részesültek, a többi táborlakótól elkülönítve laktak, de mint a „titkok őrzőit”, néhány hónap után kivégezték a tagjaikat. Az újonnan alakuló sonderkommandó első feladata az előző generáció elégetése volt. A sonderesek közül nagyon kevesen élték túl a háborút.

1944, Auschwitz-Birkenau. Saul Ausländer (Röhrig Géza) egyike a krematóriumokban dolgozó sonderkommandósoknak. Társai tudják, hogy bármelyik pillanatban kivégezhetik őket, fegyvereket gyűjtenek és lázadást szerveznek. Saul viszont az elégetésre váró holttestek között felfedezni véli saját fiát, és ettől kezdve a férfit a menekülés helyett egy másik lehetetlen küldetés élteti: elhatározza, hogy kicsempészi a testet és keres egy rabbit, hogy méltó módon eltemethesse a gyermeket.

Nemes Jeles László első egészestés filmje a holokauszt talán utolsó tabutémáját dolgozza fel azzal, hogy a Sonderkommandót állítja a középpontjába. Sault követve megismerjük a tábor gyárszerű működését, Erdély Mátyás operatőr feszültséggel teli képeinek és Rajk László látványtervező munkájának köszönhetően pedig a néző már-már dokumentarista hitelességgel láthatja, pontosan hogyan szervezték meg több millió ember megsemmisítését.


Tovább a 4. Uránia Filmnapok részletes programjához

Bemutató dátuma: 2015.06.11.

Forgalmazó: Mozinet

Hírlevél feliratkozás

Az Uránia heti moziműsora

Gyulai Líviusz állóképei

NT Live 2019-2020

Itáliai utazás 2019-2020

Összhang - vetítéssorozat akadálymentesített magyar felirattal. 2019. Ősz

Metropolitan Opera 2019-2020

Exhibition On Screen 2019-2020 

Bolsoj Balett 2019-2020 - Időpontváltozás

Ruben Brandt - A gyűjtő, iskolai vetítések

Uránia Aranykönyv

Hívjon minket +36 1 486-3400 Főoldal Az oldal tetejére

Pénztárnyitás és Emeleti kávézó: Az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.

© Uránia Nemzeti Filmszínház

1088 Budapest, Rákóczi út 21.

megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató