Rendező: Bereményi Géza
Szereplők: Eperjes Károly, Gelley Kornél, Rajhona Ádám, Cserhalmi György, Básti Juli, Eszenyi Enikő, Eperjes Károly id., Balkay Géza
„Annyit megtanultam, a képkészítés az én hatalmamon kívül álló dolog” – mondja egy interjúban egyik legkísérletezőbb hajlamú operatőrünk, Kardos Sándor, a több százezer amatőr fényképet tartalmazó Horus Archívum gyűjtője, gazdája, aki mestersége kapcsán szívesen hivatkozik felsőbb erőkre. Legjobb filmjei vizuális kalandok, tele szélsőségesen komponált, szokatlanul világított, alul-/felülexponált, elszínezett, bizarr módon láttatott jelenetekkel.
A tanítványok a harmincas évek Budapestjéről készült archív felvételekkel indul, melyekbe Kardos beleforgatta a film főszereplőjét, majd elszínezte az egész szekvenciát. Egy másik, jelenkori jelenetét (a metróban) úgy rögzítette, hogy nem nézett a keresőbe („Ebben a filmben mertem ezt megtenni először” – meséli). Megint másutt a szereplőre erősítette a kamerát. A film látványvilága zaklatott és eklektikus, karakterei a háttérből élesen kiváló panoptikumfigurák. A gróf Teleki halálhírét tudató jelenet világításkonstrukciója például a Horus Archívumból, egy névtelen rákosszentmihályi fotós konyháját ábrázoló amatőrképről származik. „A profik is isten kezében vannak” – vallja Kardos. Tényleg nehéz megmondani, miért érezzük úgy, hogy a csupa unortodox megoldásból építkező Tanítványok az egyik leghitelesebb történelmi filmünk a háborúba sodródó Magyarországról. Muhi Klára filmkritikus
A kísérőfilm alkotói. Muhi András és Muhi Klára.
Támpontokat adhat a film értelmezéséhez Sándor Tibor írása: "Bereményi Géza prózaírónak indult, a ”nagy generációhoz” tartozik, Cseh Tamás szövegíró-szerzőtársaként vált népszerűvé. Túlzás nélkül sorolhatjuk a hetvenes évek ellenkultúrájának kultikus alakjai közé. Színházi rendezőként is ismertté vált, a Pannónia Stúdió szinkrondramaturgjaként került kapcsolatba a filmmel és filmrendezőként is jelentős műveket alkotott. A tanítványok első rendezése. Eredeti, filmes őstehetsége, a legjobb értelemben vett profizmus és az elsőfilmesekre némelykor jellemző mindent elmondani akarás együttesen jellemzi ezt a filmjét." Tovább a film.hu írsához...
Kardos Sándorral a Filmkultúrán olvashatunk - A tanítványok színhasználatát is érintő - interjút.
Pénztárnyitás: az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.
A kávézó a mozi nyitvatartási idejében tart nyitva.
© Uránia Nemzeti Filmszínház
Az Art-Mozi Egyesület tagmozija
1088 Budapest, Rákóczi út 21.
megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató