Rendező: Máriássy Félix
Szereplők: Gábor Miklós, Molnár Tibor, Gordon Zsuzsa, Rajnay Gábor, Mezey Mária, Darvas Iván, Tarsoly Elemér
A magyar operatőr-iskola „atyja” a harmincas évek derekától világosítóként tanulhatta meg Eiben István mellett, hogyan lehet a színészt sztárnak láttatni. A háború után a Valahol Európában és a Talpalatnyi föld forgatásakor asszisztensként vett részt az új utakat kereső magyar filmművészet operatőri kísérleteiben. Természetességet sugárzó stílusa azonban csak a sematizmust követően, Máriássy-filmjében bontakozhatott ki, mely nem csak az ország sorsát a magánélettel párhuzamba állító kifejezési formájában, hanem operatőri stílusában is újdonság volt. Illés a zömében természetes körülmények között felvett, neorealista stílusú külsők ellenpontozásául a belsőkben a szerelmesek érzelmeit tükröző, intim világítástechnikát kísérletezett ki. Ma már furcsának tűnhet, de akkoriban – a kezdetleges érzékenységű nyersanyagon – csak nehézségek között volt megoldható az olyan jelenetek forgatása, mint mikor a zsidó lány (Gordon Zsuzsa) egy szál gyertyával átmegy a homályos szobákon, s a gyertya fénye imbolyog a falon. Grafikus erejűek az 1944-es Duna-parti holokauszt képsorai. Illés a vízről, alsó gépállásból vette fel a lövés előtti halálfélelem pillanatait: így a mezítlábas áldozatok az égbe magasodnak. Itt, a partról az üres vízfelületre mozduló gyönyörű fahrtban jelent meg először a varió. Fazekas Eszter filmtörténész
Pénztárnyitás: az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.
A kávézó a mozi nyitvatartási idejében tart nyitva.
© Uránia Nemzeti Filmszínház
Az Art-Mozi Egyesület tagmozija
1088 Budapest, Rákóczi út 21.
megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató