< VISSZA

4. Uránia Filmnapok: Vorrei Morir - némafilm ritkaság


magyar némafilm élő zongorakísérettel, 55 perc, 1918
magyar inzertekkel

Időpontok:

Rendező: Lajthay Károly

Szereplők: Gombaszögi Frida, Uray Tivadar, Sík Rudolf, Fellner Péter Pál, Károly Mihályfi, Ujvári Miklós

Zongorán kísér: Darvas Ferenc

 

A film hősnője, Maja kilovagol házitanítójával és leesik a lóról. Halálos balesete után megjelenik a Sors, hogy bemutassa a gyászoló apának, milyen élet várna lányára, ha nem halt volna meg. Ismét kilovagolnak, de ezúttal nem történik baleset, s elkezdődik az unatkozó és a csábításoknak ellenállni képtelen úrilány züllésének története. Lajthay, aki néhány év múlva nagy sikert arat a filmtörténet első Drakula filmjével, már ekkor rutinos rendező. Átveszi a filmformanyelv legújabb vívmányait. Magabiztosan alkalmazza az elbeszélő montázst, Maja elcsábításának első kísérletét pedig három helyszínt összekapcsoló párhuzamos montázs mutatja be, melyben – némafilm esetében meglepő módon – a zene játssza a főszerepet. Váltakozva látjuk Paolo Tosti „Vorrei morire” című dalát játszó csábítót, és a nyugtalan lányt, akinek érzékeit felkorbácsolja a dal, majd a lány apját, aki rosszat sejt. A lány megindul a zene irányába a csábító felé, de az apa közbelép. Később azonban már nem tudja megakadályozni, hogy lánya a csábításnak engedve elhagyja otthonát.

Kísérőfilmként a Keserű szerelem című „falrengető bohózatot” vetítjük 1912-ből. Góth Sándor hatperces alkotása a magyar játékfilm gyűjtemény legrégibb darabja, mely rövidsége ellenére is komplett vígjáték. A film technikailag a korabeli európai filmgyártás színvonalán áll, fényképezése igényes, a díszletek dekoratívak, a film színezése során következetes színdramaturgiát alkalmaztak. A belső felvételek külsőkkel váltakoznak, a kamerát kivitték az utcára is, ahol mozgó járműről vették fel a mozgó fiákeren játszódó jelenetet. A filmvágás a némafilm korszak elején a leforgatott jelenetek elbeszélés sorrendjében történő egymáshoz illesztéséből állt, melyet a rendező végzett.  Góth Sándor azonban már a jeleneten belül is vágott, second plán és premier plán beillesztésével emelte ki a totálban felvett jelenet egy-egy mozzanatát.


Tovább a 4. Uránia Filmnapok részletes programjához

Pénztárnyitás: az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.
A kávézó a mozi nyitvatartási idejében tart nyitva.

© Uránia Nemzeti Filmszínház
Az Art-Mozi Egyesület tagmozija

1088 Budapest, Rákóczi út 21.

megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató